Τοποθέτηση της ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΚΗΦΙΣΙΑΣ επί των Σχεδίων Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών «ΒΟΡΕΑΣ» & «ΔΑΡΔΑΝΟΣ».


 Τα σχέδια που παρουσιάζονται από τη Διοίκηση του Δήμου βρίσκονται κυριολεκτικά στον αντίποδα του αναγκαίου ολοκληρωμένου σχεδιασμού έκτακτης ανάγκης, ο οποίος θα πρέπει να περιλαμβάνει το σύνολο των ενεργειών που σχετίζονται με την πρόληψη, την προεμοιμασία, τις δράσεις αντιμετώπισης και την αποκατάσταση για κάθε έκτακτη κατάσταση, είτε εντάσσεται στην έννοια της φυσικής, είτε της τεχνολογικής καταστροφής, είτε σε συνδυασμό των δύο. Βρίσκεται μακριά, όχι μόνον από τις ανάγκες προστασίας των εργαζομένων και των κατοίκων του Δήμου μας, αλλά και από τις κατακτήσεις της επιστήμης και από την ανάγκη ολόπλευρης προετοιμασίας έναντι κινδύνων που στοιχίζουν σε ανθρώπινες απώλειες.

Βεβαίως, ουδεμία έκπληξη προκαλείται για τα παραπάνω. Μέσα στα πλαίσια του καπιταλισμου, μοναδικό κριτήριο αποτελεί η αύξηση του κέρδους, που αποκλείει ουσιαστικά μέτρα προστασίας από τους κινδύνους, αποκλείει την επαρκή χρηματοδότηση κατάλληλων δομών και μέσων, αποκλείει τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό βάσει των κοινωνικών αναγκών.

Περαιτέρω, είναι αναγκαίο επακόλουθο της πολιτικής που αναθέτει αρμοδιότητες στους Δήμους, χωρίς να υφίσταται χρηματοδότηση, σχετικό προσωπικό, εκπαίδευση, ουσιαστικά μεταφέροντας το κόστος, με ανταποδοτικό τρόπο, στους δημότες.

Τα προτεινόμενα σχέδια:

Αποτελούν κατά βάση καθορισμό ρόλων και αρμοδιοτήτων, δίχως να γίνεται εκτίμηση της επικινδυνότητας και, βάσει αυτής, κατάρτιση σχεδιων έκτακτης ανάγκης, που να περιλαμβάνει ακόμα και την αλληλεπίδραση παραγόντων, ενώ δεν γίνεται η παραμικρή μνεία στην ανάγκη πρόληψης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το σχέδιο δράσης για τις πλημμύρες δεν προβλέπει μηχανισμό για την πρόβλεψη εμφάνισής της, περιοριζόμενο στην παράθεση των παραγόντων που επιδρούν στο εάν θα εμφανιστεί  ή όχι πλημμύρα. Πώς είναι δυνατόν κάθε μεμονωμένος δήμος θα εκτιμήσει το υδρογεωγραφικό δίκτυο, τη γεωλογία και τη γεωμορφολογία της λεκάνης απορροής, τον κορεσμό του εδάφους από τις βροχοπτώσεις, τη φυτοκάλυψη και άλλους παράγοντες για να εκτιμήσει εάν θα προκύψει πλημμύρα; Δεν προβλέπεται καν στοιχειώδη μέτρα, όπως ο εντοπισμός σε κάθε περιοχή των σημείων που μπορεί δυνητικά να εκδηλωθούν τέτοια φαινόμενα, η ύπαρξη σχεδιου απάντησης σε κάθε ενδεχόμενο. Κανένα από τα δύο σχέδια δεν προβλέπει εκπαίδευση και ασκήσεις του πληθυσμού. Και προφανώς, δεν γίνεται η παραμικρή αναφορά στην ανάγκη ύπαρξης ενός κρατικού μηχανισμού επαρκώς στελεχομένου και εξοπλισμένου, προκειμένου να ανταπεξέλθει.

Η λογική ότι κάθε Δήμος καλείται να κανονίσει τα της εδαφικής του περιφέρειας είναι ανορθολογικός και αντιεπιστημονικός, καθώς ο κύριος όρκος του σχεδιασμού, είτε πρόκειται για πλημμύρα, είτε για πυρκαγιά, είτε για χιονόπτωση, είτε ακόμα για τεχνολογικό ατύχημα, έχει εκτεταμμένα γεωγραφικά όρια, ενώ και τα μέσα αντιμετώπισής τους έχουν σημαντικά μεγαλύτερη έκταση.

Είναι λογική εγκληματική, καθώς εξαρτά την αντιμετώπιση των φαινομένων από τα οικονομικά δεδομένα κάθε Δήμου. Απαλλάσσει δε, την κεντρική διοίκηση από την πρωταρχική της ευθύνη για επαρκή χρηματοδότηση και στελέχωση των αναγκαίων υπηρεσιών.

Αλήθεια, ποιο σχέδιο, ποιου Δήμου είναι αυτό που θα εξαλείψει τα χιλιάδες οργανικά κενά στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας που έχουν αφήσει πίσω τους όλες ανεξαιρέτως οι κυβερνήσεις, διαχρονικά; Στιςι σημερινές συνθήκες, όπου τα νοσοκομεία έχουν μετατραπεί σε “μίας νόσου”, ποια φροντιδα θα παρείχε ο Δήμος σε όσους θα είχαν ανάγκη νοσηλείας; Ποιο σχέδιο του Δήμου θα υποκαταστήσει την εγκληματική έλλειψη ενός κέντρου υγείας αστικού τύπου, σε μία περιοχή 70.000 κατοίκων και δεκάδων χιλιάδων εργαζομένων. Πώς θα αναπληρώσει την ανεπάρκεια προσωπικού και μέσων της Πυροσβεστικής, του ΕΚΑΒ;

Πώς θα αντιμετωπιστεί η απουσία οδών μαζικής διαφυγής, εφόσον χρειαστεί εκκένωση; 

Δεύτερον, διέπονται από αναπόφευκτη αποσπασματικότητα, τόσο σε επίπεδο εκτίμησης ενδεχόμενων κινδύνου, όσο και της αντιμετώπισής τους.

Είναι λογικό, ότι στα πλαίσια ενός τέτοιου σχεδιασμού, όπως περιγράφηκε παραπάνω, να μην αντιμετωπίζετι ολοκληρωμένα το πρόβλημα της πολιτικής προστασίας, καθώς εστιάζει αποσπασματικά σε πλευρές και όχι στην αλληλεπίδραση του συνόλου των παραμέτρων που σχετίζονται με αυτήν.

Εάν αναδείχθηκε κάτι από τις προσφατες χιονοπτώσεις, αυτό είναι ότι τα φυσικά φαινόμενα μπορούν να προκαλέσουν συνέπειες, όπως, διακοπή ηλεκτροδότησης ή άλλων κρίσιμων υποδομών, δημιουργόντας επιπρόσθετα και σοβαρότατα προβλήματα ως προς την επικινδυνότητα για τον πληθυσμό και ως προς το ζήτημα τη ςδυνατοτητας προστασίς και αντιμετώπισης. Υπάρχει, για παράδειγμα, μελέτη για τις πιθανές επιπτώσεις ενός σεισμού στη βιομηχανική περιοχή; Θυμίζω ότι στο σεισμό του 1999 είχε καταρρεύσει το κτήριο φαρμακοβιομηχανίας. Πώς έρχονται να απαντήσουν τέτοια ζητήματα τα προτεινόμενα σχέδια;

Εμείς λέμε ότι δεν μπορούν και για έναν επιπρόσθετο λόγο: την ιδιωτική πρωτοβουλία. Κανένα σχέδιο κανενός δήμου δεν μπορεί να εξαναγκάσει την ιδιωτική εταιρεία διανομής ηλεκτρικής ενέργειας να βυθίσει τα καλώδιά της, εάν αυτό δεν ανταποκρίνεται στην κερδοφορία της. Κανένα σχέδιο δεν μπορεί να αναγκάσει, ομοίως, τους μονοπωλιακούς ομίλους που λυμαίνονται τους οδικούς άξονες, χαρατσώνοντας τα λαϊκά στρώματα, να βρίσκονται σε ετοιμότητα, εφόσον αυτό μειώνει το κέρδος τους. Τα παραδείγματα ειναι πρόσφατα. Στην περίπτωση της “ΜΗΔΕΙΑ”, ο βασικός άξονας διαφυγής (Εθνική Οδός) παρέμεινε κλειστός με κυβερνητική ευθύνη, προκειμένου να μην θιγεί η κερδοφορία της εταιρείας διαχείρισής της.

Τρίτον, εισάγουν ύπουλα την ιδιωτική πρωτοβουλία, ανοίγοντας νέους δρόμους κερδοφορίας, καθώς, όπως λέει ο λαός μας  “στην αναμπουμπούλα, ο λύκος χαιρεται”.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, προβέπεται η “ενεργοποίηση, εφόσον συντρέχουν λόγοι, των μνημονίων συνεργασίας με ιδιωτικούς φορείς” (για τις πλημμύρες) και “η ενεργοποίηση, εφόσον συντρέχουν λόγοι, του Μητρώου Εργοληπτών με ιδιωτικούς φορείς για την εξασφάλιση επιπλέον πόρων” (για τον παγετό). Ευθαρσώς, προωθείτε την αξιοποίηση των καταστροφών για την διεύρυνση της επιχειρηματικής δράσης και κερδοφορίας. Αλήθεια, ποια ήταν η μέχρι σήμερα συνεισφορά του ιδιωτικού τομέα σε κρίσιμες συνθήκες; Πώς βοήθησαν οι κολοσσοί της Υγείας στην αντιμετώπιση του Covid-19; Πώς βοήθησε ακριβώς ο ιδιωτικός ΔΕΔΔΗΕ, με την πληθώρα των εργολάβων του, στην άμεση αποκατάσταση των βλαβών του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας στους Δήμους Κηφισιάς, Διονύσου, όπου αφέθηκαν χιλιάδες οικογένειες στο σκοτάδι και το κρύο; Ποια ήταν η λειτουργία του εθνικού οδικού δικτύουο εν μέσω αναμενόμενου χιονιά; Κριτήριο πάντα αποτελεί το κέρδος, που καραδοκεί σαν το όρνιο, ακόμα και πάνω από την καταστροφή.

Στην ίδια λογική ακριβώς κινείται, ασφαλώς, και η πρόταση της παράταξης  “ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΑΡΟΥΣΑ”, που υποστηρίζεται από το ΣΥΡΙΖΑ ότι “Αν το φαινόμενο είναι μεγάλο μπορούν να καλούνται εθελοντικά επιχειρηματίες της περιοχής να συνδράμουν με ανταποδοτικά οφέλη στα Δημοτικά Τέλη”. Η “εθελοντική” μεν, με ανταλλάγματα, δε, προσφορά, στο απόγειό της. Στις διατυπώσεις μπορεί να διαφωνείτε, στην ουσία όμως, ότι, ακόμα και στις πιο κρισιμες συνθήκες, δεν πρέπει να πειραχθεί ούτε τρίχα από τους μονοπωλιακούς ομίλους έχετε απόλυτη σύμπλευση. Ομοίως και η πρότασή της για “συνεργασία με ξενοδοχειακές μονάδες και καταλύμματα τύπου AirBnb”.

Αυτό βέβαια έχει αποδειχθεί και από την αντιμετώπιση της πανδημιας. Όπου η κυβέρνηση αρνείται να ικανοποιήσει το αίτημα για άνευ αποζημιώσεως επίταξη του ιδιωτικού τομέα υγειάς, αντιθέτως, πριμοδοτεί προλκητικά τους μονοπωλιακούς ομίλους του, ο δε ΣΥΡΙΖΑ, προτείνει την, έναντι ανταλλάγματος, δήθεν “επίταξη”. Όχι Γιάννης, Γιαννάκης.

Πέμπτον, εκθειάζουν την εθελοντική δράση των πολιτών.

Μόνο ανησυχία μπορεί να προκαλεί η σχετική πρόβλεψη στα σχέδια, τόσο της Δημοτικής Αρχής όσο και της παράταξης “ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΑΡΟΥΣΑ”. Αποτελεί άμεση ομολογία της ανεπάρκειας του κρατικού και του Δημοτικού μηχανισμού να ανταπεξέλθει στα καθήκοντα αντιμετώπισης των καταστροφών. Ζητήματα που απαιτούν εξοπλισμό, εκπαίδευση κ.ο.κ. επαφίενται στην εθελοντική προσφορά των ίδιων των δημοτών στη λογική της ατομικής ευθύνης που προσπαθεί να καλλιεργήσει κυβέρνηση. Ότι, δηλαδή, ο λαός δεν θα πρέπει να περιμενει βοήθεια, αλλά να μπει ο ίδιος, όπως – οπως, στη φωτιά της μάχης, για να σώσει ζωές και περιουσίες.

 

Με βάση τις επιστημονικές γνώσεις και την ανάγκη προστασίας του λαού απαιτείται:

- Να εκπονηθεί ολοκληρωμένος, ουσιαστικός, επιστημονικός σχεδιασμός συνδυαστικής αποτίμησης για το σύνολο των κινδύνων, φυσικών και τεχνολογικών, με ευθύνη και χρηματοδότηση του κράτους.

- Να ληφθούν τα αναγκαία αμεσα μέτρα πρόληψης εκδήλωσης καταστροδφών και ελαχιστοποίησης των επιπτώσεών τους, όπως ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός των απαραίτητων έργων υποδομής, αντιπλημμυρικής προστασίας, ολοκληρωμένης διαχείρισης των δασών, μέτρα προσεισμικού ελέγχου και προστασίας για τα δημόσια κτήρια και τους χώρους συγκέντρωσης πολλών ανθρώπων, ουσιαστικός και συνεχής έλεγχος της στατικής επάρκειας και ασφάλειας σε περίπτωση σεισμού όλων των κτηρίων, αποτίμηση κινδύνου, συνεχείς έλεγχοι και λήψη ολων τα αναγκαιων μέτρων ελαχιστοποίησης του κινδύνου στις τεχνολογικές εγκαταστάσεις.

- Η οργάνωση της πολιτικής προστασίας, της αντιμετώπισης φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών σε επίπεδο δομής, υποδομών, εξοπλισμού, σχεδιασμού και αντιμετώπισης να είναι αποκλειστική μέριμνα και ευθύνη του κράτους με καθορισμένους ρόλους για όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες και κρατικά όργανα.

- Να χρηματοδοτηθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό΄και να ενισχυθούν μαζικά με μόνιμο προσωπικό και με όλο τον απαιτούμενο εξοπλισμό όλες οι κρατικές δομές πρόληψης, διαχείρισης και πολιτικής προστασίας, Υγειάς και εκτίμησης και πρόγνωσης των φυσικώ και τεχνολογικών καταστροφών, με μόνιμο προσωπικό και εξοπλισμό.

- Να χρηματοδοτηθεί το σύνολο των αναγκαίων τεχνικών μέσων για την αντιμετώπιση των καταστροφών.

- Να προχωρήσει άμεσα η τακτική ενημέρωση και εκπαίδευση του λαού για το σύνολο των καταστροφών, η διαμορφωση κατάλληλα εκπαιδευμένου προσωπικού έκτακτης ανάγκης, η εγκατάσταση και λειτουργία πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης κινδύνων σε κάθε περιοχή με ευθύνη του κράτους.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις